BLOG

A Helia-D márka története

2019.11.13 16:07
A Helia-D márka története

A napraforgószáras ránctalanító krém a nyolcvanas években maga volt „a” magyar kozmetikum itthon és külföldön egyaránt. Azóta sincs másképp, hiszen a 2000-es évek közepén a márka újjászületett, és a Helia-D név alatt elérhető kínálat sokkal gazdagabb, modernebb lett.

Az első nagy korszak: a napraforgószár kivonatától a Helia-D világsikeréig

A hetvenes évekbe visszanyúló eredettörténet olyan különleges, hogy sokszor nevezték már tündérmesének is. A Szigethalmon élő Nedeczky Jenőné - Margit néni – észrevette, hogy a napraforgószár természetes kivonata rendkívüli hidratáló hatással bír, a kézen és arcon is. (Érdekesség, hogy Patiencia néven hajszeszt is fejlesztett, melyet a Skála Áruház forgalmazott.)

A felfedezés nyomán krém született, amely olyannyira népszerű lett, hogy Margit néni a televízióban és rádióban is nyilatkozott róla. Ő maga volt a krém első reklámarca, idős korához mérten meglehetősen üde, fiatalos bőre láttán mindenki tudni szerette volna a titkot és krémet vásárolt volna tőle, sokan keresték fel otthonában is.

A krémre felfigyelt a debreceni Biogal Gyógyszergyár vezérigazgatója, sőt, a remek befektetési lehetőséget látva a Magyar Nemzeti Bank Innofinance nevű kockázati alapja is.

Az alkotóelemeket a debreceni és szegedi egyetemen is laboratóriumi vizsgálatnak vetették alá, majd elindult a gyártás Debrecenben. Ekkor, a tudományos elemzések kapcsán vált világossá, hogy mi is állhat a hidratáló, ránctalanító hatás hátterében. Más értékes növényi összetevők mellett az auxin nevű hatóanyag, mely a napraforgószár rugalmasságért, szilárdságáért felel.

A Helia-D forgalma egyre nőtt, köszönhetően annak is, hogy az első márkák egyike volt Magyarországon, amelyet mai szemmel is profinak mondható marketinggel támogattak. (Az sem volt véletlen például, hogy a bevezetés 1981 karácsonya előtt történt, az ünnep előtti bevásárláshoz kötődő időpont jó ötletnek bizonyult.)

Fontos része volt a márkaépítésnek az 1984-ben nívódíjat kapott csomagolás is, amelynek egyediségéhez nemcsak az elegáns tégely, de a jellegzetes betűtípus is hozzájárult. A márkanév is maradandónak bizonyult, egyes források szerint a Helia a napraforgó latin nevéből jön (Helianthus annuus), a D-betű pedig Debrecenre, a Biogal Gyógyszergyár városára utal.

Már kezdetben sem csupán egyetlen Helia-D-krém létezett, hanem egyszerre egy egész termékcsalád született, amely 1987-re már 18 tagot számlált. Az 1990-es évek elején 160-féle termék tartozott palettához, köztük arc-, test- és hajápolók, naptejek, professzionális készítmények, de még férfikozmetikumok is. Az eladások száma éves szinten több millió doboznyi volt.

A Helia-D a nemzetközi kiállításokon, vásárokon a szakma elismerését is kivívta. „A nemrég lezajlott Incheba nemzetközi vegyipari kiállításon ezek a termékek nagy sikert arattak (két aranyérem és egy oklevél)” – adta hírül 1987-ben A Hét című lap. A Helia-D valóban betört „az igényes kapitalista piacokra”, ahogyan fogalmaztak. Szingapúrtól Új-Delhin át az USA-ig és Svájcig mindenhol ismerték a márkanevet.

A Helia-D még egy korabeli influencert is magáénak tudhatott. Nem más népszerűsítette a krémeket, mint maga Gábor Zsazsa, a magyar gyökerekkel rendelkező hollywoodi filmsztár. Egy interjúban nem mulasztotta el megjegyezni, hogy bőre szépségét a magyar márkának köszönheti, ami kiváló hírverésnek bizonyult. A márka egyszerre tűnt hamisítatlanul magyarnak és izgalmasan nemzetközinek.

A korabeli hirdetések ma már a magyar reklámtörténet részei, a naptejek plakátjaihoz például Baricz Katalin fotóművész készítette a fotót, a Napról-Napra fősor ma is megállná a helyét. De ugyanezt el lehet mondani az egykori Örök szépség szlogenről is.

 

Az újjászületés: Helia-D, a minőségi, modern kozmetikum

A rendszerváltás időszakában több hazai márkához hasonlóan a Helia-D története is fordulatot vett, a céget tulajdonosváltások után egy multinacionális vállalat vásárolta fel. A márka történetének ebben a korszakában a termékek száma erősen lecsökkent, száznál is többről mindössze négyre. A korábbi fényes sikerek helyett ez inkább a stagnálás, hanyatlás időszaka volt.

Mígnem 2004-ben akkori, nemzetközi tulajdonosától megvásárolta a márkát egy magyar befektetői csoport. Ezzel a tranzakcióval indult a márka reneszánsza, mely izgalmas fejlesztésekkel folytatódott.

„Az átvétel után 2005-ben elindítottuk a termékfejlesztés első hullámát. (…) az arcápoló termékeken kívül a többi kozmetikai kategóriában is megjelentünk. Majd beléptünk az úgynevezett professzionális piacra is, a magasabb hatóanyag-tartalmú termékekkel kimondottan a kozmetikusokat céloztuk meg” – idézte fel a márka történetének folytatását egy interjúban Budaházy Péter, a Helia-D Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

Az újabb Helia-D termékek mellett felfrissült az arculat is, hogy a márka újabb és újabb generációk életének részévé válhasson:

  • Az 50+ korosztályé, akik akár évtizedek múltán is hűségesek kedvenc arckrémjük megújult változatához, de nyitottak a márka jelenlegi innovációira is.
  • A 40-es hölgyeké, akik még édesanyjuktól, nagymamájuktól örökölték a márka szeretetét – vagy épp most ismerkednek a minőségi magyar kozmetikumok szimbólumával.
  • És a 30-as vagy akár 20-as években járó fiataloké, akik felfigyelnek egy-egy értékes növényi hatóanyagra – a növényi őssejt-kivonatokra vagy éppen Tokaji aszú eszenciára. Vagy arra, hogy a növényi hatóanyagokat rejtő Helia-D krémek parabén- és kőolajszármazék-mentesek, mesterséges színezékeket sem tartalmaznak és dermatológiailag teszteltek.

A megújult Helia-D termékeket nemcsak a hölgyek és a kozmetikusok fedezték fel: a márka szakmai elismeréseket is szerzett: kiérdemelte többek között a Magyar Terméknagydíjat, a Superbrands és Magyar Brands elismeréseket, valamint többször elnyerte a Joy Prix de Beauté – A Szépség  nagydíját, a Marie Claire Beauty Awards és Cosmopolitan Beauty Awards díjat szakmai zsűri, valamint az olvasók szavazatai alapján.

A jól bevált összetevők (a napraforgószár-kivonat vagy a kukoricacsíra-olaj) maradtak, de a folyamatos termékfejlesztés és kutatások révén újabb receptúrák és termékcsaládok születtek. A legelső termékcsalád újjáéledt formája, a Helia-D Classic tagjai a tradicionális napraforgószár-kivonat és kukoricafellevél-kivonat mellett hyaluronsavat, Q10-koenzimet és tubarózsa-kivonatot is tartalmaz. Több bőrtípus számára is kiváló hidratáló, ránctalanító krémek.

Helia-D Botanic Concept termékcsalád hidratáló és ránctalanító arckrémeinek egyedülálló összetevője a Tokaji bor kivonat és a bőrfeszesítő Vin-upLift bőrfeszesítő koncentrátum kombinációja.

A Helia-D Regenero termékcsalád a hajhullás elleni küzdelemben segít, alapja egy Regenero nevű komplex, mely 26-féle, egymás hatását erősítő gyógynövényt tartalmaz. A gyógynövényeket a fejbőr vérellátását fokozó, a hajhagymákat felébresztő koffein egészíti ki.

A Helia-D Herba termékcsalád mindennapi bőrápolást szolgáló krémjei olyan gyógyszerkönyvi minőségű hatóanyagok magas koncentrációját tartalmazzák, mint a csipkebogyó, körömvirág, kamilla, fekete nadálytő és a rozmaring.

A Helia-D Cell Concept termékcsalád 3 korosztály arcápolási igényeire kifejlesztett ránctalanító termékcsalád nővényi őssejt kivonatokkal. Mottója: A szépség sokáig tarthat, ha vigyázunk rá!

 

2023-as sikertörténetek

Tavasszal újgenerációs, kifejezetten a fiatal bőr ápolására fejlesztett mélyhidratáló termékcsaládot dobott piacra a márka, amely a Hydramax nevet kapta. Ezt követően, ősszel a 45+-os korosztályt célzó Cell Concept termékcsalád került fókuszba, amelynek megújítása során kiemelten fontos volt, hogy minden olyan összetevőt megtartson a márka, amely igazán hatékonnyá teszi a termékeket. A jól bevált összetevők olyan hatóanyag-együttesekkel egészültek ki, mint az újgenerációs ránctalanító peptidek, az intenzív hidratálást biztosító hialuronsav, vagy az anti-aging szempontból jelentős, a pigmentfoltok halványításában is kimagasló niacinamide.

 

A megújulás csak most kezdődik

Az új logóval és dizájnnal ellátott Cell Concept termékcsalád frissítése csak az első lépés a márka jövőbeli tervei között: a 2023. őszi fejlesztést követően a Helia-D ugyanis a teljes arcápoláshoz köthető portfólióját megújítja, így 2024-ben új arculatot kap többek között a Helia-D Classic, valamint a Botanic Concept család is.

Ritka az olyan kozmetikai márka a világban, amelynek egyszerre vannak évtizedes hagyományai és elismert innovációi. A legendává vált, de folyamatos megújulásra képes Helia-D éppen ilyen.